Start van Kiwi experience; Hot water beach, Waitom - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Carola - WaarBenJij.nu Start van Kiwi experience; Hot water beach, Waitom - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Carola - WaarBenJij.nu

Start van Kiwi experience; Hot water beach, Waitom

Blijf op de hoogte en volg Carola

04 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Paihia

Op woensdag 8 januari begon ons (Gesche en ik) kiwi avontuur. Om 08.25 zijn we met de bus naar hot water beach gereden. Tijdens het wachten op de bus al gelijk kennis gemaakt met Milou en Doreth uit Nederland. 'S middags stopten we bij Cathedral cove. Hier zijn we naartoe gewandeld en gingen sommige zwemmen. Het water was mij te koud dus ik heb wat foto's gemaakt en heb daarna op het strand van het zonnetje genoten. Na het avondeten met een heel stel meiden naar het strand gelopen voor onze hotpool. Het was al erg druk op het strand en daardoor hoefde we zelf geen kuil te graven voor een hotpool. Er waren enkele verlaten hotpools en eentje daarvan gingen wij in. Wat was het water heerlijk warm en af en toe zelf zo heet dat je voet snel moest terugtrekken of je even moest verzitten. Gesche en ik hebben tot 21.00 's avonds in het water gelegen en toen kwamen de zandvliegen en muggen en zijn we terug naar ons huisje gegaan. De volgende ochtend gingen we met de bus naar Waitomo. Halverwege hadden we een stop bij het karangahake senic reserve. Daar een mooie wandeling over twee swing bruggen gelopen en in donkere oude goudmijntunnels. In Waitomo zijn Gesche en ik gaan Black water raften. Ik ging als eerste de grot binnen door 35 meter naar beneden te abseilen. Vervolgens moest ik een half uur wachten tot de rest naar beneden kwam en kon ik naar boven kijken de gloeiwormen te zien. Toen iedereen beneden was zijn we door smalle gangetje gekropen en gelopen en uiteindelijk een stukje zipline in het donker. Ik liep nog steeds vooraan en moest dus als eerste! Nou ik vond het eng want ik zag niet waar ik heen ging en toen ineens zag ik de gloeiwormen op het plafond van de grot. Dat was super mooi en ik was dus mooi afgeleid tot ik ineens bij het einde was en dus ineens keihard stopte. De tourguide moest er om lachen en de rest van de groep ook. Uiteindelijk was de helft van de groep ook aan het gillen toen zij naar beneden kwamen. Na een kleine wandeling was de rivier daar en kregen we wat warme chocolademelk en een koekje. Jammie dat was lekker want het vergt veel energie en het was vrij koud in de grot. Hierna was het tijd om in het water te springen dus daar ging ik dan met de band achter me, hop sprong ik zo in het water en het water was echt ijskoud. Dus ik had het gelijk koud en met een band in het water springen is ook gek want de band drijft natuurlijk dus je gaat soort van onderwater en stoomt dan ineens weer omhoog! Hahah hilarisch om daarna de andere in het water te zien springen. Na een stuk door het water te gaan, kregen we uitleg over de gloeiwormen. Eigenlijk waren dit helemaal geen gloeiwormen maar zijn het larven en is het lichtgevende gedeelte de uitwerpselen van hen en omdat daar dan lucht bij komt. Dit geeft het licht wat ze weer gebruiken om vliegen naar hun te lokken om te eten. Een gloeiworm die leeft alleen maar om te eten en zich voort te planten en na 3 a 4 dagen gaan ze dood. Na het tube festijn was het tijd om door het water te lopen en bij het ondiepe gedeelte een koffiepauze met wat chocolade en warme appelsap ofzo.. Onze weg vervolgde met de gang voor dronken mensen. Nou dat was het zeker want door het water kon je niet zien waar je je voeten neer kon zetten en bij de eerste 3 stappen lag ik al bijna op de grond. Vervolgens kwamen we bij een klein watervalletje met een glijbaan en daar ging ik natuurlijk vanaf! Toen was de tour toch bijna voorbij. Voor wie wilde waren er nog 2 watervallen om te beklimmen of je kon via de gewone weg de grot uitkomen. Ik moest natuurlijk de watervallen beklimmen en aangezien ik de hele dag al voorop liep, ging ik dus ook als eerste de waterval op. Nou dat was toch best zwaar zeg. Nadat iedereen de eerste waterval had beklommen gingen we naar de tweede en kwamen we bij de uitgang van de tunnel! Wauw wat een gave activiteit was dit! Echt super leuk en zeker een aanrader :) Na een heerlijke nachrust weer in de bus richting Rotorua vertrokken. In de ochtend nog een wandeling in het Ruakuri Reserve gedaan. Dit was de plek waar ook de gloeiworm grotten waren. Die middag ben ik met Gesche naar the hobbiton geweest. Daar hadden we een 2 uur durende tour door " the Shire" uit de films van lord of the rings en the hobbit. Het ziet er echt nog precies zo uit als in de films. De gidsen wisten ook een heleboel te vertellen over wat er allemaal echt en wat nep was. Peter Jackson had een hoop eisen aan elke seconde beeld die in de films te zien zijn. In de groene draak als afsluiter een Apple cider gedronken en me verkleed als hobbit om vervolgens weer door te gaan met de reis naar Rotorua. Daar aangekomen zijn Gesche en ik naar de natuurlijke hete bronnen gelopen en hebben we de stad verkend. Om 19.00 werden we opgehaald bij het hostel om naar het Tamaki village te gaan. Dit is een dorp waar Maori's wonen. In de bus moesten we een stamhoofd kiezen en uiteindelijk werd dat een jongen uit Amerika. Hij moest de openingsceremonie tot en goed einde brengen. Na een haka werd ons stamhoofd uitgenodigd om het dorp binnen te komen en konden wij ook volgen. Een haka is een soort oorlogsdans. Als je wilt weten hoe het eruit ziet zoek dan even een filmpje van het all blacks rugby team van Nieuw Zeeland op, zij doen zo'n haka. Je kan ook een weekje wachten en dan ben ik weer in het land om de haka te laten zien. In het dorp gingen we langs enkele activiteiten die ze overdag doen zoals uien zwaaien, haka, stokken spel, houtbewerking en oorlogsschool. Ik deed mee aan het stokken spel. Hierbij stonden we met zijn 4en in een vierkant met elke een lange stok in ons hand. De Maori zei dan links of rechts in Maori en je moest dan die stok links of rechts van je vangen voordat hij op de grond viel. Ik was uiteindelijk 3de geworden want het was nog best lastig om die stok te vangen. Hierna gingen we naar de dans en zangzaal voor een optreden van de Maori waar ze dus aan het dansen en aan het zingen waren. Toen een demonstratie hoe ze hun eten in de natuurlijk hete bronnen klaar maakten en om 21.00 eindelijk een heerlijk buffet. Jammie wat was het eten lekker!! Vervolgens weer terug naar het hostel gebracht en de lavabar ingegaan met enkele kiwi experience mensen. Hebben nog potjes ezelen gedaan en lekker gedanst.

  • 04 Februari 2014 - 10:17

    Klaasje:

    Hoi lieverd
    Geweldig wat weer een belevenissen zeg, dat black water raften was ook wel erg spannend zeker in zo'n grot.Vooral als je overal als 1e gaat weet je niet wat je te wachten staat.
    Ik denk dat het ook erg mooi was om het opname gebied van de hobbit films te zien.
    Bij all you need is love hebben we ook zo'n welkomsritueel van de Maoris gezien, dat moet ook erg veel spektakel zijn. Heerlijk om op zo'n traditionele manier mee te eten met zo, n stam.
    Nu meisje je avontuur is bijna voorbij, maar je hebt zo veel beleefd dat je er nog jaren van kan genieten volgens mij! ! Wij zijn de dagen nu wel aan het aftellen en verheugen ons op de wintersport.
    Voor jouw zal dit wel een cultuur shock worden ben ik bang.Zie je over een weekje weer terug op Schiphol, dikke knuffel en laat deze laatste dagen al je avonturen nog maar eens rustig bezinken.
    Dikke kus mama

  • 04 Februari 2014 - 16:05

    Lysanne:

    He zus!!! Ik kan nu toch echt geen zusje meer zeggen hoor! Je bent in die paar maanden zo een paar jaar ouder geworden denk ik. Wat een belevenissen en ervaringen :) En wie had ooit gedacht dat jij voorop zou gaan lopen en hop een grot in of zo een waterval op! Ik vind het geweldig om te horen en te lezen allemaal, maar het lijkt me nog leuker om al die verhalen te horen en natuurlijk alle foto's te zien!!Ik ga dus ook geen filmpje opzoeken van een Haka, want die kan je mooi zelf aan ons laten zien :):):)
    Nu nog maar 1 week en dan ben je weer thuis. Wij vinden dat stiekem erg gezellig, maar ik me voorstellen dat je alles daar gaat missen. Dus geniet nog even en alvast een goede reis terug!
    Liefs Lysanne


  • 05 Februari 2014 - 21:23

    Hans:

    Nou, nou ik ben blij dat je zo`n fijne tijd hebt gehad daar. Ik was eerst een beetje sceptisch over het geheel, maar ik ben toch heel trots op jou. Wat een verhalen en wat een avonturen geweldig.
    Maar ja, aan alles komt een eind, zo ook aan jouw reis. Het fijne is weer dat je thuis komt.
    Een goede reis gewenst ( laat je telefoon nergens liggen nu!) en tot dinsdag.

    Knuffel van mij.Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carola

Actief sinds 05 Jan. 2011
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 19721

Voorgaande reizen:

09 Juni 2013 - 09 Februari 2014

Backpacken Down Under

16 Juni 2011 - 18 September 2011

Werken in het buitenland met Activity Internationa

Landen bezocht: